Trends in de mobiliteitsbranche
Onze branche is continu in beweging. Daarom onderzoekt OOMT regelmatig wat de nieuwste ontwikkelingen zijn, en waar behoefte aan is in de branche. Is jouw bedrijf voorbereid op de toekomst? Doe je voordeel met deze onderzoeksresultaten en stuur op tijd je strategie bij.
Onderzoek: Salesfunctie Personenautosector in 2020
Er verandert veel op de salesafdeling van de sector personenauto’s. Dat komt onder andere door het subsidiebeleid van de overheid vanwege de klimaatverandering, de invloed van het internet en het veranderende consumentengedrag.
De belangrijkste veranderingen voor de salesafdeling:
- Het traditionele businessmodel verandert (fijnmazig netwerk van verkoop- en onderhoudspunten). Het onderhoudsnetwerk blijft fijnmazig, het aantal verkooppunten neemt af.
- Het salesteam krimpt en verandert van samenstelling. Het aantal verkoopadviseurs en verkoopmanagers neemt af met 25%.
- Er komen ook functies bij: sales-ondersteunende functies zoals klantenservice, webcare, gastvrouwen en -heren.
- Het salesmanagement verandert, omdat er grotere salesteams ontstaan met een andere samenstelling.
- De serviceadviseur krijgt meer verkooptaken en zal de verbinding worden tussen verkoop en werkplaats.
Snel schakelen in veranderende tijden, met OOMT-coaching
Je ziet in elk onderzoek naar onze sector terugkomen dat er veel gaat veranderen. Het is dan ook zaak om hier op tijd op in te spelen. Wist je dat je via OOMT gebruik kunt maken van OOMT-coaching? Je spreekt dan met een expert in je branche over de uitdagingen en mogelijkheden in jouw bedrijf. OOMT-coaching is gratis voor mobiliteitsbedrijven die zijn aangesloten bij OOMT.