In gesprek met je medewerkers

Met alle nieuwe technieken in onze branche, is het belangrijk dat jouw medewerkers zich blijven ontwikkelen. Maar hoe motiveer je ze om verder te leren? Hoe verhoog je het werkplezier en de betrokkenheid? En weet je eigenlijk wel welke ambities je medewerkers hebben?

Steeds meer ondernemers in onze branche hebben een tekort aan passend technisch personeel. Voertuigen en de techniek worden steeds complexer. Hierdoor wordt het tekort waarschijnlijk alleen nog maar groter. Dan is het belangrijk dat je weet hoe je je medewerkers kunt binden en boeien. Met ze in contact zijn is de basis. Een goed gesprek biedt uitkomst want het verhoogt de betrokkenheid, productiviteit en werkplezier. OOMT-coaches kunnen je hierbij helpen.

 

Gesprekskaarten

Een goed gesprek is zoveel mogelijk gelijkwaardig, resultaatgericht en gericht op de toekomst. Je gaat er echt voor zitten en regelt het niet bij de koffieautomaat. Het vraagt een goede voorbereiding. De OOMT-gesprekskaarten kunnen hierbij goed van pas komen.

Als leidinggevende bedenk je uiteraard wat er besproken moet worden. Denk hierbij aan eerder gemaakte afspraken, actuele informatie over prestaties of vragen met betrekking tot persoonlijke ontwikkeling. Andere relevante onderwerpen en vragen vind je terug op de gesprekskaarten. Door je medewerker van tevoren ook de kaarten te geven, stel je hem in staat zich goed voor te bereiden. Tijdens de start van het gesprek kunnen jullie dan een agenda opstellen waar je het over wilt hebben.

 

Afspraken

Leg de nieuwe afspraken die uit het gesprek zijn voortgevloeid zo duidelijk en bondig mogelijk vast. Bespreek de opvolging. Plan momenten in dat je samen naar de stand van zaken kijkt. Op deze momenten geef je exclusieve aandacht aan je medewerker. Het vergroot de betrokkenheid van je medewerkers en geeft hun het gevoel dat ze gehoord worden.

 

Gesprekstechnieken

Hoe voer je zo’n goed gesprek? Hier zijn verschillende gesprekstechnieken voor. Maar, het begint bij oprechte interesse, nieuwsgierig zijn en bereid zijn te luisteren (En dus niet al ondertussen je eigen antwoord formuleren). Vervolgens gaat het om de juiste vragen te stellen. Dit doe je door open vragen te stellen die beginnen met wie, wat, waar, waarom en hoe.

Een van de gesprekstechnieken die je gaan helpen is de LSD-techniek. Dit staat voor Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Daarmee voorkom je dat je gaat invullen voor die ander en ontstaat er een goed gesprek in een open sfeer.

 

Workshop

In november en december kun je als leidinggevende kosteloos de workshop Het Goede Gesprek volgen. Je leert meer over hoe je een goed gesprek aanpakt, over de onderwerpen die je kunt bespreken en de opbouw van een gesprek. Maar ook wat je juist wel en niet moet doen. Aanmelden voor de workshop doe je eenvoudig via deze link.

Wil je je medewerker helpen tools in handen te krijgen om meer uit het gesprek te halen? Hiervoor wordt de workshop Feedback kosteloos aangeboden. Je medewerker kan zich hiervoor opgeven door ook te mailen naar coaches@oomt.nl.

 

image description

Kom je er niet helemaal uit?

Geen probleem. Wij helpen je vinden wat je zoekt. Gebruik onze zoekfunctie eens of stel je vraag aan een van onze medewerkers!

Bel ons!
image description

Directe informatie

Kom je er niet helemaal uit? Bel ons of probeer eens de zoekfunctie uit!

Contactinformatie

  • Telnr. 0800 0155
  • Email: servicedesk@oomt.nl

Zoekfunctie gebruiken

Zoekfunctie gebruiken

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.
  • DD dash MM dash JJJJ
  • Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.

Bedankt, uw aanvraag wordt verwerkt
Voordat je vertrekt...

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.