Signalen van financiële problemen
Het vroegtijdig herkennen van financiële problemen kan veel ellende voorkomen bij je medewerkers. Maar hoe doe je dat?
Het meest zichtbare signaal is loonbeslag. In dat geval zijn de problemen dan vaak al redelijk vergevorderd. Er zijn meer signalen waar je alert op kunt zijn, zoals een medewerker die:
- geld leent van collega’s
- vraagt om een lening of voorschot
- zich steeds vaker ziekmeldt
- vraagt om hulp bij het oplossen van problemen
- fraude of diefstal pleegt
- stressgevoelig is of concentratieproblemen heeft
- om extra werkuren vraagt
- belt met schuldeisers tijdens werktijd
Om werkgevers te helpen bij het vroegtijdig herkennen van financiële problemen, ontwikkelde het Nibud deze Signaalkaart en een Factsheet Loonbeslag. OOMT heeft posters, statische stickers en flyers gemaakt. Vraag deze aan bij onze Servicedesk (servicedesk@oomt.nl of 0800 – 0155) en hang deze op of leg ze neer in bijvoorbeeld de kantine of bij de koffieautomaat. Zo breng je de budgetcoach op een laagdrempelige manier onder de aandacht van je medewerkers. Hoe je in gesprek kunt gaan met je medewerkers over dit onderwerp, lees je in deze Gesprekswijzer.
Budgetcoaching
OOMT vindt het belangrijk dat iedereen gezond aan het werk blijft. Daar hoort financiële gezondheid ook bij. Daarom bieden we budgetcoaching aan voor werkenden in de mobiliteitsbranche. Dit bestaat uit twee gesprekken met een Nibud-coach. Samen met deze coach gaan medewerkers individueel aan de slag met hun geldzaken. Daarna hebben zij weer financieel inzicht en grip op hun geld. Blijken de twee gesprekken toch niet voldoende te zijn, dan kan een medewerker vervolgens meedoen aan een intensiever maatwerktraject. Deelname is gratis voor medewerkers van een bij OOMT aangesloten bedrijf.
Privacy
Deelname aan budgetcoaching is individueel en persoonlijk. Behalve de medewerker zelf krijgt niemand inzicht in de budgetcoachings-gesprekken, personeelszaken niet en ook de leidinggevende of werkgever niet. Meer informatie over de privacyvoorwaarden van deze actie lees je hier.
Nibud
Budgetcoaching wordt uitgevoerd door Nibud, het onafhankelijke kennis- en adviescentrum op het gebied van huishoudfinanciën.
Hoe werkt het?
1 De medewerker meldt zich aan via het aanmeldformulier op deze pagina.
2 De Nibud-coach neemt contact op met de medewerker om een eerste afspraak in te plannen.
3 Er volgen 2 sessies waarbij de Nibud-coach en medewerker samen aan de slag gaan met de geldzaken. Indien dit nodig blijkt kan de medewerker meedoen aan een intensiever maatwerktraject.
Meer informatie
Budgetcoaching wordt mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Wil je meer informatie over budgetcoaching van OOMT, bel dan naar de Servicedesk van OOMT via 0800 – 0155 of stuur een mail naar servicedesk@oomt.nl.